تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

ویندوز خیلی کند شده، برنامه ها اجرا نمی شوند، و firewall رایگانی که سال گذشته نصب کردید، دیگر بروز نمی شود و نمی توان آن را uninstall کرد.

 

System Restore هم کمکی نکرده است؛ حتی Cleanup و برنامه های ضدبد افزار هم کاری از دست شان برنمی آید. تنها یک گزینه باقی مانده : نصب مجدد Windows و شروع از نو.

بگذارید با شما صادق باشم، این کار وقت گیر و ترسناکی است. کامپیوتر شخصی شما ممکن است برای یک یا چند روز غیرقابل استفاده باشد. حتی ممکن است همه ی داده های خود را از دست بدهید.

باید هوشمندانه از این انتخاب خودداری کنید. اگر شخص حرفه ای به شما این گزینه را پیشنهاد داد، از او بخواهید تا گزینه ی دوم، یا حتی سومی را پیشنهاد کند.

اگر مجبور هستید reinstall کنید (که البته گاهی اوقات چاره ی دیگری هم نیست)، ما به شما کمک می کنیم تا حد امکان امن و بی دردسر این کار را انجام دهید.

 

آنچه را که لازم دارید، جمع آوری کنید

قبل از شروع به کار، باید چیزهایی را جمع آوری کنید.

اول، نیاز به یک ابزار بازیابی (recovery tool) خواهید داشت. ابزار بازیابی چیست؟ اگر شما از ویندوزی استفاده می کنید که هنگام خرید کامپیوترتان همراه آن نصب شده بود، احتمالا این ابزار در یک پارتیشین مخفی از هارد قرار گرفته است. این پارتیشن شامل اطلاعات لازم برای بازگردانی (restore) هارد به حالت اولیه ی تولید شده در کارخانه سازنده اش می باشد.

واضح است که آنچه باید جمع آوری کنید، یک پارتیشین هارد نیست. اما اگر چندسالی از عمر کامپیوتر شما می گذرد، ابزار بازیابی ممکن است روی یک یا چند CD یا DVD ذخیره شده باشد. این CD یا DVD ها را که همراه با کامپیوتر شما هستند پیدا کنید، و ببینید که چیز امیدبخشی پیدا می کنید یا نه. می توانید راهنمای کامپیوتر را هم بخوانید و ببینید که چه نوع ابزار بازیابی برای آن تخصیص یافته شده، و اگر در پارتیشنی ذخیره شده، چطور به آن دسترسی پیدا کنید.

اگر ویندوز خود را از XP به Vista یا Windows 7 ارتقا داده اید، CD یا DVD که برای ارتقا دادن استفاده کرده اید، ابزار بازیابی شما خواهد بود.

اگر نمی توانید دیسک بازیابی را پیدا کنید، و کامپیوتر هم پارتشین مخفی ندارد (یا راهی را برای دسترسی به آن پارتشین ارائه نمی دهد)، می توانید با سازنده ی آن سیستم تماس برقرار کنید و ببنید آنها چه پیشنهادی دارند(به جز ایرانیان داخل کشور البته!).

بعد از نصب ویندوز، شما باید تمامی برنامه هایی که داشتید را دوباره نصب کنید. تمام دیسک ها یا فایل های دانلود شده ی  نصب این برنامه ها، و شماره سریال های آنها را جمع آوری کنید.

به یک هارد درایو اکسترنال (external) نیاز خواهید داشت که دست کم ظرفیتی برابر با هارد فعلی تان داشته باشد. یک هارد اکسترنال هم نیاز دارید که کمی بعد تر به آن اشاره می کنیم، و تنها از بخشی از آن استفاده خواهید کرد.

در نهایت، به زمان نیاز دارید. بهترین حالت، اختصاص یک روز برای نصب مجدد است. بدترین حالت، سه یا چهار روز. مدت زمان زیادی را در انتظار سپری خواهید کرد، پس یک کتاب خوب در کنارتان داشته باشید تا در این مدت با خواندنش سرگرم شوید.

از همه چیز پشتیبان (back up) تهیه کنید

ممکن است اتفاقات ناگواری رخ بدهد، بنابراین باید یک نسخه ی پشتیبان از کل درایو خود بگیرید. بدین شکل، دست کم می توانید به نقطه ی قبل از نصب مجدد برگردید.

همچنین باید یک نسخه پشتیبان از داده های خود داشته باشید، ممکن است فرآیند نصب مجدد، تمام آنچه در هارد قرار گرفته را نابود کند.

برای مدیریت کردن دو کاری که اشاره کردم، از یک نرم افزار برای کپی کردن (cloning) تمام هارد درایو خود به هارد اکسترنال خالی، استفاده کنید. پیشنهاد من استفاده از EASEUS Todo Backup است، که هم کپی می کند و هم نسخه ی image می سازد. در مورد کاری ما، پیشنهاد من کپی کردن است، چرا که با استفاده از این روش بازیابی فایل ها سریع تر است. از طرفی نسخه ی Image کل هارد اکسترنال را به خود اختصاص نمی دهد(البته حجم زیادی از آن را می گیرد).

نسبت به تهیه یک دیسک بوت اضطراری (emergency boot disc) با استفاده از EASEUS یا هر برنامه ی دیگری که کار کپی کردن را انجام می دهد، اطمینان پیدا کنید. بدون آن دیسک، جان سالم به در بردن از یک فاجعه ممکن نخواهد بود.

داشتن پشتیبان دوم از داده ها ضرری ندارد، به ویژه وقتی که احتمال دارد پشتیبان اصلی را پاک کنید. اگر پشتیبان بروز دیگری ندارید، با استفاده از هر برنامه ای که این کار را انجام می دهد، یکی ایجاد کنید.

نصب مجدد Windows

چگونگی جایگزین کردن یک نصب جدید از Windows به جای یک نصب قدیمی، دقیقا بستگی به ابزار بازیابی شما دارد. اگر کامپیوتر شما پارتشین بازیابی در هارد دارد، راهنمایی های لازم برای بوت کردن به محیط بازیابی را دنبال کنید. وقتی سیستم روشن می شود به صفحه نمایش نگاه کنید، شاید پیغامی مانند ‘Press F10 for Repair’ نمایان شود. اگر این طور نبود، دفترچه راهنما را بخوانید.

اگر ابزار بازیابی شما در دیسک قرار گرفته، کامپیوتر را با آن راه اندازی (boot) کنید.

از هر روشی که استفاده کردید، اعلان (prompts) برنامه را دنبال کنید.

اگر ابزار بازیابی شما دیسک Microsoft Windows است، از شما درباره ی نوع نصب خواهید پرسید. شما آن گزینه ای را می خواهید که نسخه ای تازه (منظور بروز نیست، یعنی یک نصب جدید از همان ویندوز)  را نصب کند. برای Windows7 یا Vista، وقتی که درباره ی نوع نصب از شما سوال کرد، Custom (advanced) را انتخاب کنید. برای XP، در صفحه ی ‘Welcome to Setup’، Enter را فشار دهید، و و بعد R را برای بازیابی انتخاب کنید.

تنظیم Windows

آفرین: شما یک نصب جدید از ویندوز را دارید. حالا کار سخت شروع می شود.

به خاطر داشته باشید که ویندوز هنوز نیاز به بروز شدن دارد. اما اگر آن را مانعی سر راه خود می دانید، می توانید تنظیمات اش را تغییر دهید.

دست کم باید یکی از درایورهای خود را مجددا نصب کنید. می توانید از سی دی که همراه با کامپیوتر، چاپگر، اسکنر، و غیره همراه است استفاده کنید، یا نسخه ی جدید را از اینترنت دانلود کنید. راه دیگر این است که درایور ها را از کپی که پیش از نصب مجدد ایجاد کرده بودید، نصب کنید.

اگر ویندوز را با ابزاری که شرکت سازنده ی کامپیوتر تان عرضه کرده، نصب مجدد کرده اید، احتمالا برنامه های بی فایده زیادی را در کامپیوتر خود خواهید داشت. باید همه ی آنهایی که لازم ندارید uninstall کنید.

بیشتر برنامه های uninstaller که برای Windows تولید شده اند، کار خود را به درستی انجام نمی دهند و همیشه چیزهای به درد نخور را در کامپیوتر به جای می گذارند. پیشنهاد می کنم از Revo Uninstaller یا Total Uninstall استفاده کنیم. اینها  uninstaller خود برنامه ها را اجرا کرده، و سپس چیزهای به جای مانده از آنها را تمیز می کنند.

تفاوت این دو در چیست ؟ Revo رایگان است، اما Total در مورد برنامه هایی که برای uninstall نیاز به reboot دارند، بهتر عمل می کند. همچنین Revo با برنامه های 64 بیتی کار نمی کند، ولی Total این طور نیست.

حالا شما ویندوز را از برنامه های ناخواسته پاک کرده اید، باید برنامه هایی که می خواهید را نصب کنید. از برنامه های امنیتی شروع کنید، و به نصب برنامه ها ادامه دهید. بهتر است دو برنامه را به طور همزمان نصب نکنید، و اگر نصب یک برنامه نیاز به reboot دارد، بگذارید این کار را انجام دهد.

وقتی که همه برنامه ها نصب شدند، کمی از وقت خود را صرف انتخاب تصویر پیش زمینه یا تغییر تنظیمات power و صفحه نمایش کنید.

یک پشتیبان دیگر

از یک برنامه ی تهیه ی نسخه ی پشتیبان و یک هارد اکسترنال، برای ایجاد یک image از هارد خود در حالت فعلی اش که هیچ داده ی ندارد، استفاده کنید. اگر مجبور باشید که دوباره ویندوز را نصب کنید، می توانید از این پشتیبان به عنوان ابزار بازیابی استفاده کرده و فرآیند را آسان تر کنید.

باز هم EASEUS Todo Backup را توصیه می کنیم، گرچه برنامه های خوب دیگری را هم می توانید پیدا می کنید که این کار را انجام می دهند.

هر برنامه ای که باشد، مطمئن شوید که یک دیسک بوت اضطراری را می توانید با آن ایجاد کنید.

داده های خود را بازیابی کنید

حالا وقت آن رسیده تا داده های خود را برگردانید. اگر از Windows 7 DVD یا Upgrade DVD استفاده کرده اید، داده ها در پوشه ای به نام C:Windows.old قرار گرفته اند. اگر از ابزار بازیابی شرکت سازنده ی کامپیوتر استفاده کرده اید، فایل های شما ممکن است در پوشه ای مخصوص مانند C:Backup قرار گرفته باشد. اگر این طور نبود، داده های شما دیگر در هاردتان وجود نخواهند داشت.

اگر چنین پوشه ای در هارد وجود داشت، آن را باز کرده و به پوشه ی User (در 7 یا Vista) یا ‘Documents and Settings’ (در XP) بروید.

اگر چنین پوشه ای وجود نداشت، باید آن را در پشتیبان که تهیه کردید بود پیدا کنید. در هارد خود یک پوشه به نام Backup (باید در مسیر C:Backup قرار گرفته باشد) ایجاد کنید. هارد اکسترنال که کپی داده های تان را در آن ذخیره کردید به کامپیوتر وصل کنید، و محتویات پوشه ی User یا ‘Documents and Settings’ را به C:Backup کپی کنید. وقتی که کپی کردن تمام شد، هارد اکسترنال را از سیستم جدا کنید. پنجره ی Windows Explorer را در C:Backup باز نگه دارید.

چه شما مجبور باشید که داده ها را از هارد اکسترنال کپی کنید چه نه، اکنون پنجره ی Windows Explorer باید چندین پوشه را نمایش دهد، که هر کدام مخصوص log on یک کاربر است. برای راحتی، من اسم این پنجره را Backup Location می گذارم.

یک پنجره ی Windows Explorer دیگر باز کنید، و به C:Users یا C:Documents and Settings بروید. این پنجره را Proper Location خواهم خواند، چرا که محل نهایی قرار گیری داده های شماست.

برای هر کاربر، مراحل زیر را انجام دهید:

پوشه ی کاربر را در Backup Location و Proper Location باز کنید. پوشه های زیادی را خواهید دید، که در هر دو این پنجره ها مشترک هستند. بعضی از این پوشه ها را از Backup به Proper کشیده و رها کنید.

چه پوشه هایی را باید منتقل کنید؟ آنهایی که واضح هستند شامل Documents، Music، Pictures و Videos می باشد. کاربران XP نگران نباشند، پوشه های Music، Pictures و Videos در Documents هستند.

به هیچ وجه نباید پوشه های AppData یا Application Data and Local Settings را منتقل کنید. این پوشه ها مخفی هستند، و احتمالا آنها را نخواهید دید.

درباره ی پوشه های دیگر خودتان تصمیم بگیرید.

وقتی که انتقال پوشه ها را انجام می دهید، پیغام های خطای زیادی را خواهید دید. اگر ویندوز سوالی از شما پرسید، Yes را انتخاب کنید تا پوشه ها ادغام شوند. جایگزین کردن یک فایل با فایل مشابه اش احتمالا کار امنی است، اما باز هم بستگی به خودتان دارد.

داده های برنامه (مانند تنظیمات Firefox و مشابه این ها) پیچیده تر هستند. هر برنامه روش خود را در پیاده سازی انتقال داده ها دارد، به همین خاطر نمی توانم راهنمای کلی را به شما ارائه بدهم.

فقط به یاد داشته باشید که هنوز این داده ها را در Backup Location خود دارید، و می توانید هر وقت که خواستید آنها را بازیابی کنید. برای Windows 7 و Vista، این داد ها در پوشه ی AppData، و برای XP در Application Data قرار گرفته اند. همه ی این پوشه ها مخفی هستند. برای انتقال داده های دو برنامه ی محبوب، می توانید Back Up, Restore, and Migrate Firefox و Back Up and Restore Outlook را بخوانید.

در نهایت می توانید پوشه ی Backup یا Windows.old را پاک کنید. اما عجله نکنید. چند ماه صبر کنید تا مطمئن شوید چیزی نیست که در آینده به آن نیاز داشته باشید.

فرآیند طولانی بود. بیاید امیدوار باشیم که دیگر نیازی به انجام چنین کاری نداشته باشیم.

برگرفته از :

http://www.pcworld.com/article/212573-2/reinstall_windows_without_losing_your_data.html


|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات WINDOWS 7 , ,
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

شاید باور کردنش کمی سخت باشد، اما Windows 7 یک ساله شد. یک سالی که گذشت برای این سسیتم عامل خوش آیند بود، چرا که تقریبا تحسین گسترده ای را در سرتاسر جهان از منتقدان و کاربران دریافت کرد. البته امن ترین، سریع ترین و فراگیرترین سیستم عامل هم حتما جایی برای پیشرفت دارد. به همین خاطر است که ما مجموعه ای از نرم افزار های کاربردی، که برای قدرت مند تر کردن کامیپوتر شما که Windows 7 را اجرا می کند، معرفی می کنیم. باور کنید یا نه، همه ی این نرم افزار ها رایگان هستند.

ابزارهای کاربردی برای Desktop

BatteryBar

گرچه هر نسخه از ویندوز برای مدیریت باتری لپ تاپ بهبود هایی داشته، اما Windows 7 هم اطلاعات زیادی درباره ی میزان واقعی باتری به شما نمی دهد. BatteryBar این کار را انجام می دهد.(درباره ی این نرم افزار بیشتر بخوانید)

Dexpot

نرم افزاری که یک دسکتاپ مجازی را ایجاد می کند، به شما یک مانیتور دوم مشابهی را می دهد، بدون آن که نیاز به سخت افزار اضافی داشته باشید. Dexpot چنین نرم افزاری است، و بروز رسانی جدید آن برای Windows 7 آنرا بهتر از قبل کرده.

افزونه ی جدید که برای این برنامه طراحی شده و SevenDex نام دارد، وقتی موس را روی آیکون آن در Taskbar می برید،  پیش نمایشی بند انگشتی از میزکار شما را نشان می دهد که مشکل رایج در میزکار های مجازی رفع می کند. این مشکل، به خاطر داشتن جای آیتم ها است. مثلا نمی دانید برنامه ی Word که باز کرده بودید در میز کار شماره ی 2 بود یا 3 ؟ به جای که این مجبور باشید در میان همه ی میزکار های خود بگردید، حالا با پیش نمایشی که SevenDex ارائه می دهد می توانید خیلی سریع جای آن را پیدا کنید.

اگر نمی توانید یک مانیتور دومی بخرید، عاشق Dexpot خواهید شد. این نرم افزار متن-باز بوده و برای استفاده شخصی رایگان است.

دانلود کنید

Taskbar Items Pinner

تا به حال شده که بخواهید به جز برنامه ها، چیزهای دیگری را هم به میله ی پایینی Windows 7 متصل (pin) کنید؟ با نرم افزار Taskbar Items Pinner می توانید. این برنامه به شما این امکان را می دهد تا هر چیزی، از پوشه ی تصویرها گرفته تا منوی چاپگر و فایل ها، پوشه ها، و حتی وب سایت ها را به Taskbar اضافه کنید.

بعد از این که این برنامه ی کوچک را از حالت فشرده خارج کردید، آنرا در حالت administrator اجرا کنید (روی آیکون برنامه کلیک کرده و Run as administrator را انتخاب کنید). بعد روی جعبه ی کناری هر آیتمی که می خواهید pin شود، کلیک کند. اگر یک فایل یا پوشه است، روی دکمه ی کنار Path کلیک کرده، و File or Folder را انتخاب، و آیتمی را که می خواهید اضافه شود انتخاب کنید (اگر خواستید می توانید آدرس یک وب سایت را وارد کنید). در فیلد Icon ، %SystemRoot%\system32\SHELL32.dll را تایپ، و در فیلد کناری اش یک عدد را وارد کنید (3 برای پوشه، 12 برای میانبر به وب سایت، با تجربه کردن عددها را یاد می گیرید). در نهایت روی Add Item کلیک کنید. اگر خواستید هر کدام از این آیتم ها را از Taskbar حذف کنید، روی آیکون مربوط به آن راست کلیک کرده و Unpin this program from taskbar را انتخاب کنید.

دانلود کنید

 

ابزارهایی برای امنیت و دستگاه های جانبی

Microsoft Security Essentials

Windows 7 برای امن نگه داشتن کامپیوتر شما با ابزار های امنیتی زیاد همراه است، به جز یک برنامه. این سیستم عامل firewall، ضد جاسوس افزار، و بلوکر های بدافزار و phishing قدرت مندی دارد که در IE8 جاسازی شده اند. تنها تکه ی گمشده ای این پازل، یک نرم افزار آنتی ویروس است. و این تکه با Microsoft Security Essentials کامل می شود.

این ابزار، یک مانع بی درنگ در برابر ویروس، بد افزار، و سایر تهدید ها فراهم می سازد. برنامه به آرامی در پشت صحنه ی سیستم به کار خود مشغول است، و تنها زمانی با آن برخورد می کنید که مشکلی پیدا کرده باشد یا نیاز به بروز رسانی داشته باشد. تاثیر برنامه روی عمکلرد سیستم هم چندان نیست، و می توان چشم پوشی کرد.

دانلود کنید

Right-Click Extender

بسیاری از کاربران با منویی که با راست کلیک کردن (right-click context menus) در Windows پدیدار می شود، مشکل دارند، شاید به خاطر این که منوهایی که آنها می خواهند نیست (مانند فرمان های Copy To، Move To برای پوشه ها و فایل ها، و میانبرهایی به Control Panel یا Task Manager).

اما با نرم افزار Right-Click Extender، می توانید آن چیزی هایی که می خواهید و سایر میانبر های مفید را به این منو اضافه کنید. برنامه گزینه هایش را به چهار بخش اصلی تقسیم می کند: File/Folder، Desktop، Drives و MyComputer که هرکدام مجموعه ی منو های راست کلیکی که شما ویرایش می کنید را مشخص می کنند. برای مثال در بخش File/Folder، می توانید آیتم هایی مانند Administrator Command Prompt، Open with Notepad یا Copy To/Move To را اضافه کنید. گزینه های Desktop، بیشتر میانبر به برنامه ها و عملکرد های پر استفاده مانند Device Manager، Paint و Hibernate PC هستند. برای بسیاری از این آیتم ها، این اختیار را دارید که طوری تنظیم شان کنید تا تنها زمانی پدیدار شوند که به هنگام کلیک راست کردن، دکمه ی Shift را هم نگه داشته باشید. این کار برای مخفی نگه داشتن منو ها از دید دیگر کاربران مفید است!!!

دانلود کنید

WizMouse

Windows 7 ممکن است که از هر نسخه ی ویندوز که تا به حال آمده باهوش تر باشد، اما هنوز هم در یک جای کلیدی مشکل دارد: پیمایش (بالا و پایین کردن) با استفاده از چرخ میانی موس. می توانید نشانگر موس خود را به یک پنجره برده و درون آن پیمایش کنید، می بینید که کار نمی کند! در عوض باید حتما ابتدا داخل آن پنجره کلیک کنید، تا “focus” روی آن قرار گیرد، و بتوانید در آن پیمایش کنید.

اما WizMouse این مشکل را حل می کند، این طور که موس را هر جا بردید، چرخ آن برای پیمایش کار خواهد کرد، بی آنکه نیازی به کلیک کردن داشته باشید. شاید یک بهبود کوچک به نظر برسد، اما نمی توانید باور کنید چقدر کار کردن با ویندوز را برای شما ساده می کند.

این برنامه یک گزینه دارد که قابلیت استفاده از چرخ میانی موس برای پیمایش در برنامه هایی که از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند را به این برنامه ها اضافه می کند. قابل توجه مایکروسافت!! بهتر نیست کد این نرم افزار را از شرکت سازنده اش بخرید و به Windows 8 اضافه کنید؟

دانلود کنید

Window 7، کامپیوتر های دیگر و دنیای وب

Windows Live Mail 2011

مایکروسافت در Windows 7 خانه تکانی حسابی انجام داده، و برنامه هایی که قبلا در سیستم عامل ویندوز وجود داشت را از آن حذف کرده. Windows Mail (که در نسخه های قبل از Vista ، Outlook Expres بود) از جمله ی همین برنامه های حذف شده است. نتیجه این که Windows 7 از یک برنامه ی برای استفاده از سرویس های mail بی بهره است.

البته جای شکر دارد که Windows Mail lives وجود دارد. به وسیله ی نسخه Windows Live Mail 2011 نه تنها می توانید حساب های ایمیل خود (هر تعداد که بخواهید، شامل حساب های  یاهو و جی میل) مدیریت کنید، بلکه مخاطبان و تقویم را هم در کنار خود دارید.

دانلود کنید

Windows Live Mesh 2011

اگر شما هم مانند بسیاری، از بیش از یک کامپیوتر استفاده می کنید، چطور است که بتوانید به فایل های مستند، موسیقی، تصاویر و سایر فایل ها که در آن کامپیوتر ها قرار گرفته، دسترسی داشته باشید؟ این ایده ی اصلی Windows Live Mesh 2011 است که به طور خودکار همه ی چیز را میان دو یا چند کامپیوتر همگام می سازد.

کافی است برنامه را تنظیم کنید و کارها را به آن بسپارید. بعد از نصب برنامه در کامپیوترهای شخصی، به حساب Windows Live خودتان وارد شوید، و پوشه هایی که می خواهید همگام باشند(sync) انتخاب کنید، کار تمام است. این برنامه در پس زمینه سیستم کار کرده و فایل های کامپیوتر شما را وقتی online هستید، منتقل می کند.  همچنین گزینه ای در اختیار دارید که می توانید پوشه هایی مورد انتخاب خود از Windows Live SkyDrive را همگام کنید، و به داده های خود در حالت online دسترسی داشته باشید، بی آنکه صرفا کامپیوتر های خاصی را برای ذخیره سازی داده ها انتخاب کنید.

Mesh این اجازه را به شما می دهد تا به صورت راه دور(remote) به کامپیوتر هایی که جزئی از شبکه ی Mesh هستند، وصل شوید.

دانلود کنید

ZumoCast

این برنامه کامپیوتر شما را به یک نوع media server تبدیل می کند، و قابلیت هایی مانند پخش موسیقی، فیلم و دریافت فایل از هر کامپیوتر دیگر حتی iPhone،  iPod Touchیا iPad، را  به آن می بخشد. این برنامه به سادگی یکی از بزرگترین مشکلات ابزارهای همراه، یعنی فضای ذخیره سازی کم را برطرف می کند.

بعد از این که ZumoCast را روی کامپیوتر خود نصب کردید، و حساب کاربری برای خودتان ایجاد کردید، آیتم هایی که می خواهید در دسترس باشند، انتخاب کنید. به طور پیش فرض برنامه پوشه های مستندات، تصاویر، موسیقی و فیلم های ویندوز را انتخاب می کند، اما خودتان هم به راحتی هر پوشه ای را که خواستید می توانید اضافه کنید.

اگر کامپیوتر را ترک کنید، تا زمانی که روشن باشد، می توانید به رسانه ی دلخواه تان از هر جا که بخواهید دسترسی داشته باشید. می توانید از کامپیوتر محل کار خود به موسیقی گوش دهید، از iPhone خود فیلم ببینید، مستندات را به iPad بیاورید و مانند این ها. حتی می توانید فایل های منتخب را به ابزار خودتان دانلود کنید.

ZumoCast برای ابزارهایی که کمبود حافظه دارند، یا هر کامپیوتری که رسانه های ذخیره شده در کامپیوتر دیگر را ندارند، بسیار عالی است.

دانلود کنید

برگرفته از

http://www.pcworld.com/article/208147/musthave_windows_7_downloads.htm


|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات WINDOWS 7 , ,
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

آموزش تئوری و تصویری نصب Windows Seven

 

 

 1 – در ابتدا کامپیوتر را با dvd ویندوز Seven  بوت میکنیم ( برای این کار بایستی در تظیمات setup  کامپیوتر خود DVD-ROM را بعنوان اولین سخت افزار بوت قرار دهید و یا در Boot Menu  گزینه DVD-ROM رو انتخاب کنید )   

 

 
 
 
                  

2 – اگر کامپیوتر شما با موفقیت از روی DVD بوت شود با پیغام press any key to boot from CD or DVD روبرو میشوید و 8 ثانیه فرصت دارید تا یکی از دکمه های روی صفحه کلید را بزنید تا وارد مرحله بعدی شوید و در غیر اینصورت مراحل نصب شروع نمی شود. 

 

3 – در مرحله بعد بایستی زبان نصب ویندوز ، فرمت نمایش زمان و تاریخ و پول و ... ویندوز ، زبان پیش فرض برای تایپ را مشخص کنید و Next را بزنید . 

 

4 – در این مرحله برای ادامه دادن مراحل نصب بایستی بر روی دکمه  Install Now  کلیک کنید.(در پایین این دکمه دولینک وجود دارد : What to now before installing windows که اگر روی آن کلیک کنید اطلاعاتی راجع به این ویندوز قبل از نصب آن به شما میدهدو Repair your computer که کاربرد آن در مواقعی می باشد که مثلا ما ویندوز را نصب کردیم و حالا به دلایل مختلف ما به ویندوز دسترسی نداریم که بحث در مورد آن در این مقاله نمی گنجد. ) 

 

5 – در صفحه بعدی گواهینامه (License  ) نمایش داده می شود که بایستی تیک گزینه   I accept the licens terms را بزنیم و سپس  Next را مزنیم. 

 

6 – در این مرحله دو گزینه به نامهای Upgrade و (Custom (advanced را داریم و چون ما از قبل ویندوزی نداشتیم پس گزینه (Custom (advanced را انتخاب می کنیم . 

 

7 – در این مرحله درایوی از هارد را که برای نصب ویندوز در نظر گرفتید را انتخاب کنید ،همچنین بعد از کلیک بر روی درایو مورد نظر میتوانید از گزینه Drive options (advanced) برای فرمت کردن درایو مورد نظر اقدام کنید.

توجه : ویندوز Seven  هم مثل ویندوز ویستا از سیستم فایل NTFS استفاده میکند و بر روی سیستم فایلهای قدیمی مثل FAT32 نصب نمی شود.بر روی Next کلیک کنید. 

 

8 – حال نصب ویندوز Seven  به صورت رسمی آغاز می شود .در طول پروسه نصب کامپیوتر شما چند بار Restart می شود.

توجه : به غیر از دفعه اولی که کامپیوتر شما از روی DVD بوت میشود ( و بنده هم توضیح دادم ) در دفعه های بعدی که کامپیوتر Restart  می شود بایستی کامپیوتر از روی هارد بوت شود. 

 

9 – بعد از آخرین Restart برای لحظاتی در صفحه ای مطابق شکل زیر پیغام Setup is preparing your computer for first use را مشاهده خواهید کرد  

 

10 – در مرحله بعد بایستی user name و computer name خود را وارد کنید.

توجه : این حساب کاربری که با نام دلخواه خود در اینجا ایجاد می کنید Built-in Administrator می باشد و از قدرت و توانایی کامل در انجام کارها در ویندوز برخوردار می باشد.روی Next کلیک کنید.  

 

11 – در مرحله بعد میتوانید برای Userی که درست کردید پسورد قرار دهید و بایستی دو بار پسورد خود را وارد کنید و در کادر پایینی هم می توانید password hint را تایپ کنید تا اگر پسوردتان را فراموش کردید این حروف شما را به یاد پسوردتان بیندازد( توجه داشته باشید که در این کادر نباید پسورد خود را وارد کنید چون در این کارد حروف به صورت واقعی نمایش داده می شود نه به صورت ستاره ای )روی Next کلیک کنید.  

 

12 – در این مرحله بایستی   Windows Product Key را وارد کنیم ولی به دلیل اینکه ما پول واقعی ویندوز را نمیپردازیم پس این شماره سریال را در اختیار نداریم بایستی بدون وارد کردن سزیال و بدون زدن تیک پایینی آن بر رو Next کلیک کنیم .در اینجا پیغامی ظاهر می شود که باید No را انتخاب کنیم و Next را بزنیم .  

 

13 – در اینجا 3 گزینه داریم:

Use  recommended settings که در این حالت ویندوز آپدیت های انتخابی ما را نصب می کند ، در ساخت Internet Browserی ایمن تر مارا یاری می کند ، درصورتی که به اینترنت وصل باشیم به صورت آنلاین مشکلات ما را حل می کند ، و در کل در جهت بهبود ویندوز ما را یاری می کند .

Install important updates only  که در این حالت ویندوز آپدیت های امنیتی و مهم را نصب می کند .

Ask me later که به این معنی می باشد که بعدا راجع به نصب آپدیت ها تصمیم میگیرم و بعدا از من سوال کن.که البته در اینجا مایکروسافت اخطار داده است تا زمانی که این تظیمات را اعمال نکنید ممکن است ویندوز و کامپیوتر شما با تهدیدات امنیتی مواجه شود. 

 

14 – در مرحله بعد باید ساعت و تاریخ سیستم را تنظیم کنیم . 

 

15 – در مرحله بعد بایستی با توجه به محل بکار گیری کامپیوتر و نوع شبکه خود یکی از گزینه های Home network ، Work network و یا Public network را انتخاب کنید که به تناسب انتخاب شما تنظیمات مختص آن در ویندوز جاری می شود.

توجه : برای داشتن امنیت بیشتر بهترین انتخاب گزینه Public network می باشد . 

 

16 – حال ویندوز به حالت آماده سازی desktop  برای اولین راه اندازی ویندوز می باشد و پیغام Preparing your desktop به نمایش درمی آید . 

 

اکنون نصب ویندوز به پایان رسیده است . حال باید به نصب درایور سخت افزارهای خود بپردازیدو نکته مهم اینکه بایستی ویندوز خود را Active  کنید وگرنه پس از مدتی ویندوز شما غیر فعال می شود.Active  کردن ویندوز هم توسط نرم افزارهای Activator ویندوز انجام می گیرد که خیلی از سایت های اینترنتی این قبیل نرم افزارها را برای دانلود قرار داده اند. 

 

و نکته آخر اینکه همیشه به یاد داشته باشید اگر قرار شد چند ویندوز را در کنار یکدیگر داشته باشید باید به ترتیب از قدیمی به جدید نصب شوند وگرنه نام یک یا چند تا از ویندوز ها در منوی بوت دیده نمی شود و به این ویندوزها دسترسی نخواهیم داشت.به طور مثال اگر بخواهیم در یک کامپیوتر یک ویندوز XP ، یک ویندوز Seven  و یک ویندوز Vista داشته باشیم : بایستی ابتدا ویندوز XP ، بعد از آن Vista و بعد از آن Seven نصب شود .ولی اگر مثلا ویندوز Seven  را داشتیم و بعد از آن تصمیم به نصب XP گرفتیم بایستی از طریق خط فرمان و یا نرم افزارهایی که برای این کار درست شده اند بهره بگیریم .

 


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WINDOWS 7 , ,
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

توسعه ویندوز 7

در این مقاله که کاری از Jeremy Chapman است، مراحل پیشرفته ی توسعه ی ویندوز برای مدیران حرفه ایIT شرح داده شده است.

در واقع این مقاله، مطلب جامعی در این زمینه است که دانلود و مطالعه ی آن به تمام مدیرانی که پروژه ای برای توسعه سیستم عامل های یک شرکت دارند، توصیه می شود.

فرمت: DOC
حجم: 591 KB
دانلود از سایت مایکروسافت



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات WINDOWS 7 , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
از این که به وبلاگ من سر زدید خیلی خیلی ممنونم باتشکر حمیدرضاخوری